שתף קטע נבחר

המרגלים והענבים: פסיפס מרהיב וכתובת עברית

התגליות מאזור הכינרת שמשנות את ההבנה לגבי היישוב היהודי לפני 1,500 שנה: צפו בתמונות הפסיפסים מחוקוק

 

חפירות ארכיאולוגיות חוקוק פסיפס (צילום: Jim Haberman)
פסיפס המרגלים, והכתובת בראשו "במוט בשנים"(צילום: Jim Haberman)

600 שנה אחרי מרד החשמונאים, 400 שנה אחרי חורבן בית המקדש השני, 300 שנה אחרי מרד בר כוכבא. בסוף התקופה הרומית היישוב היהודי בארץ ישראל איבד מכוחו הפוליטי והחברתי, אבל תגליות ארכיאולוגיות מהמאה החמישית לספירה באזור הכינרת מתארות תמונה של תרבות ויזואלית עשירה שפרחה באותה עת.

 

 

 

במשך שנים רבות הסברה הייתה שההתיישבות היהודית הידלדלה במהלך אותה תקופה. אך הממצאים בשנים האחרונות מחוקוק הסמוכה לכינרת - בין היתר בית כנסת מעוטר בפסיפסים מרהיבים - מראים כי הדת היהודית שגשגה באותה עת ביחס למה שנחשב עד כה.

חפירות ארכיאולוגיות חוקוק פסיפס (צילום: Jim Haberman)
אחד ההפסיפסים שהתגלה בחוקוק(צילום: Jim Haberman)

ב-2012 גילו הארכיאולוגים פסיפס המעוטר בדמותו של שמשון הגיבור, ובחפירות מאז נחשפו כמה תגליות נדירות אחרות. השנה, החוקרים משחזרים פסיפסים שנמצאו במעבר הצפוני של בית הכנסת העתיק. המומחים אמרו כי במקום שתי שורות פסיפסים, ועל כל אחד מהם דמויות וכיתובים בעברית עתיקה.

 

על אחד הפסיפסים נכתב "במוט בשנים", לצד ציור של שני מרגלים נושאים מוט עם אשכול ענבים, בדרכם לחקור את ארץ כנען. הכיתוב לקוח מספר במדבר, שם נכתב: "ויבאו עד נחל אשכל ויכרתו משם זמורה ואשכול ענבים אחד וישאהו במוט בשנים". פסיפס אחר, שעליו נכתב "ילד קטן יוביל אתכם", מראה ילד מוביל בעל חיים בחבל.

 

בצד הצפוני של המעבר המזרחי גילו החוקרים חלק מכתובת שמסתיימת במילים "אמן סלה". פרט ללוחות, מצאו החוקרים עמודים שעליהם עדיין טיח צבעוני, כ-1,500 שנה אחרי שנבנו.

חפירות ארכיאולוגיות חוקוק פסיפס (צילום: Jim Haberman)
פסיפסים מרהיבים מחוקוק(צילום: Jim Haberman)

חפירות ארכיאולוגיות חוקוק פסיפס (צילום: Jim Haberman)
(צילום: Jim Haberman)

זו השנה השמינית לחפירות באזור, ובמהלך השנים נמצאו בחוקוק בין היתר פסיפסים של שמשון נושא את שערי עזה, תיבת נוח, קריעת ים סוף וגלגל המזלות. באחד מהם אף נראה הסיפור הלא תנ"כי הראשון שמופיע על פסיפס בית כנסת עתיק - הפגישה בין אלכסנדר מוקדון לכהן הגדול באותה תקופה.

 

"הפסיפסים שמעטרים את רצפת בית הכנסת בחוקוק משנים את ההבנה שלנו לגבי היהדות באותה תקופה", אמרה ל"דיילי מייל" פרופ' ג'ודי מגנס מאוניברסיטת צפון קרוליינה, שמובילה את החפירות. "האמנות היהודית העתיקה נחשבת לרוב כחסרת תמונות. אבל פסיפסים צבעוניים אלה, שבהם סצנות מעוטרות, מראים על תרבות ויזואלית עשירה, וכן על הדינמיות והשונות של היהדות בסוף התקופה הרומית והביזנטית".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: Jim Haberman
פסיפס המרגלים
צילום: Jim Haberman
מומלצים