אודות

אודות אתר בתי הכנסת של הקתדרה ע”ש בורנבלום לחקר א”י

המטרה המרכזית של אתר בתי הכנסת ע״ש בורנבלום הוא להציג את עולם בתי הכנסת מארץ ישראל עבור חוקרים, סטודנטים והקהל הרחב. האתר, אשר הוקם ב-2016, מאפשר גישה למידע כמו הפניות ביבליוגרפיות, מיקומים גיאוגרפיים, תמונות, תוכניות ותיאורים קצרים אודות בתי כנסת עתיקים מהתקופות הרומית והביזנטית בארץ ישראל. אתר זה מתעדכן באופן תדיר כולל חדשות על מחקרים רלוונטיים ועבודות מחקריות עדכניות. מבנים ציבוריים בארץ ישראל המתוארכים לכל הפחות למאה הראשונה לפסה״נ זוהו ע״י החופרים, הסוקרים והחוקרים כבתי כנסת. אזור זה מכיל את ריכוז בתי הכנסת העתיקים הגדול ביותר בעולם. מספר בתי הכנסת העתיקים הגיע לשיא בתקופות הרומית והביזנטית, בעיקר במאות השלישית ועד השביעית לסה״נ, והחל בירידה בכמות בתי הכנסת בין המאות השביעית והעשירית לסה״נ עם קריסת האוכלוסייה היהודית באזור. מימי הביניים ועד העת החדשה, גודלה של האוכלוסייה היהודית בארץ ישראל הייתה מוגבלת, ובד״כ נתפסה כמשנית לקהילות יהודיות משגשגות בתפוצות. למספר הנמוך של בתי הכנסת אשר הוקמו ותפקדו בתקופה זו היה תפקיד חשוב מבחינה חברתית ורוחנית. מתחילת העת החדשה, מספר בתי הכנסת המשרתים את האוכלוסיות היהודיות המגוונות בארץ ישראל עלה בהדרגה למעל 500 בשנת 1948 והייתה מגוונת מבחינת סגנונם ומוצאם.

אנו תקווה שהמבקרים באתר המרשתת ימצאו אותו ככלי עזר ללימוד ומחקר בתי הכנסת. אנחנו מזמינים אתכם להשאיר הערות, הארות, תיקונים והצעות בכתובת: synagogues.kinneret@gmail.com

הועדה האקדמית: פרופ׳ חיים בן דוד, פרופ׳ מרדכי אביעם וד״ר מיכאל אזבנד.
מקים האתר: צחי הררי. פיתוח האתר: וובטופוס בניית אתרים

דבר הוועדה האקדמית

אתר בורנבלום לחקר בתי כנסת עתיקים בארץ ישראל הינו אתר מתעדכן בקביעות, בביבליוגרפיה החדשה ובתגליות חדשות שמתפרסמות אודות בתי כנסת עתיקים בארץ ישראל. שמנו לעצמנו מטרה להציג את כל בתי הכנסת העתיקים בארץ ישראל, אלו שנחפרו ואלו שלא. להלן כמה קווים כלליים להבנת המידע המתפרסם באתר ואופן הצגתו על ידי הוועדה האקדמית:

  1. בתי הכנסת המוצגים באתר נחפרו או לא נחפרו בתחומי ארץ ישראל, ומחולקים לפי אזורים גיאוגרפיים: הגולן, הגליל העליון, הגליל התחתון, כרמל, עמק בית שאן, מישור החוף, יהודה, שומרון, דרום הר חברון
  2. מבני הציבור אשר נחפרו (רובם או חלקם) וזוהו בוודאות כבתי כנסת, נכנסו לאתר. לרובם קיימת הסכמה בקהילה האקדמית כמבני בתי כנסת. יש לציין שהויכוחים על היות מבנים חפורים מתמקדים בעיקר בבתי כנסת מן המאות ה-1 וה-2 לסה״נ.
  3. בתי כנסת שלא נחפרו חלקם הם מבנים שזוהו כבתי כנסת ע״י החוקרים. כמו כן, מבני ציבור ביישובים יהודיים מהתקופות הרומית והביזנטית נבדקו פרטנית ע״י הוועדה האקדמית, ובמידה והוועדה מצאה לנכון בהתאם לכללי זיהוי בתי כנסת, הכניסה אותם לאתר. הוועדה קבעה את הכללים הבאים לזיהוי מבני ציבור כבתי כנסת:
    • שרידים של מבנה ציבור מונומנטלי באתר כפרי עם שרידים ארכיאולוגיים יהודיים מובהקים וללא שרידים פגאניים או נוצריים.
    • אתרים עם שרידים ארכיאולוגיים יהודיים מובהקים – מנורה או כתובת יהודית ממבנה ציבורי מונומנטלי (ולא ממבנה קבורה), וסימני התיישבות בתקופה הביזנטית.
    • שרידים של מבנה מונומנטלי באתר כפרי ללא שרידים ארכיאולוגיים יהודיים אך היותו של האתר מצוי באזור התיישבות יהודי בתקופה הביזנטית.
    • פריט ממבנה ציבור מונומנטלי באתר כפרי ללא שרידים ארכיאולוגיים יהודיים אך היותו של האתר מצוי באזור התיישבות יהודי בתקופה הביזנטית.
    • פריט בעל סימן יהודי מובהק כמו מנורה או כתובת עם סממן יהודי בעיר נוכרית
  4. זיהוי בתי הכנסת משתנה בין התקופות המדוברות, ועל אף הדימיון בחלק מהכללים, אופן הזיהוי שונה בין תקופה לתקופה. בתקופה הרומית הקדומה, הזיהוי הוא על פי פניית המבנה למרכז וקיום ספסלים סביב הקירות. בתקופות הרומית המאוחרת והביזנטית, הזיהוי הוא על פי כיוון המבנה לירושלים, ובעיקר מיקומו של ארון הקודש, עיטור יהודי מובהק, כתובת מתאימה. גם שאר הכללים המצוינים בסעיף 3 חלים על זיהויים אלו.
  5. חלק מבתי הכנסת אשר זיהויים מוטל בספק מוצגים באתר. בעתיד נפרט יותר אודות בתי כנסת נוספים הנתונים  בספק. ביבליוגרפיה מתאימה נמצאת בכל דף בית כנסת לטובת החוקרים וקהל המתעניינים.
  6. כרגע, תיארוכי בתי הכנסת מחולקים לשתי תקופות מרכזיות – רומי קדום; רומי מאוחר ו/או ביזנטי. תיארוכים אלו מבוססים על נתוני החופרים/הסוקרים. אין זה המקום להיכנס לדיון אודות התיארוכים המדויקים של חלק מבתי הכנסת, כפי שמובא במחקר בעשורים האחרונים.
  7. שמות בתי הכנסת נבחרו בהתאם לקריטריונים הבאים:

          א. במידה ובית הכנסת חפור – עפ״י פרסום החופר

          ב. במידה ובית הכנסת לא חפור –

                * עפ״י אתר הסקר הארכיאולוגי של ישראל.

                * במידה והאתר לא מופיע בסקר, יופיע השם עפ״י הציון בילקוט הפרסומים.

במידה ומצאתם טעות באחד מדפי בתי הכנסת, אנו מזמינים אתכם לכתוב לנו.

תודות

אנו אסירי תודה לכל מכוני המחקר ולתורמים הרבים שהעבירו לנו תוכניות, תמונות וגם הצעות מועילות: קצין המטה לארכיאולוגיה במנהל האזרחי ביהודה ושומרון, המכון לארכיאולוגיה באוניברסיטה העברית בירושלים, רשות העתיקות, החברה לחקר א״י ועתיקותיה, בית ספר שדה כפר עציון, משלחת החפירות לחורבת קנה של אוניברסיטת פוגט סאונד וסנטר קולג׳, ב. ארובס, א. איילון, ד. בהט, י. בן אפרים, י. בוכמן, ה. כהן, ש. דר, י. דריי, א. גנור, י. גכט, ר. חכלילי, א. איזדרכת, ע. קלונר, ע. ליבנר, י. בורדוביץ׳, י. ל. לוין, ג. מגנס, ז. א. מעוז, ע. מאיר, א. מאיירס, ש. מילר, ר. אור, א. עובדיה, ר. פורת, ד. רביב, ר. רייך, ד. שר אבי, ג. סטריינג׳, ד. שיאון, א. טל, פ. ויטו, ז. וייס, ש. וקסלר-בדולח, ג. זנגנברג וב. זיסו.

תודתנו החשובה ביותר ניתנת לקרן בורנבלום לשותפות חזוננו והענקת תמיכה כספית נדיבה אשר אפשרה את הקמת אתר מרשתת זה.

ברט בורנבלום

לזכרו של ברט בורנבלום (2016-1920), ציוני גאה וחבר של ישראל. ממפיס, טנסי בורכה במספר פילנטרופים אשר תרמו מזמנם וממונם לקידום האמנות, החינוך וזכויות אדם. ברט בורנבלום היה אחד מאותם אנשים מעולים. הוא נפטר בגיל 96. הוא השאיר מורשת עניפה של תרומה לחינוך. ברט תרם מיליוני דולרים למספר רב של מאמצים חינוכיים בממפיס, טנסי. תרומותיו עזרו לבנות את בית הספר בורנבלום סולומון שכטר, כולל הקמת קרן שתאפשר לכל תלמיד בבית ספר זה לקבל סכום כסף נכבד לטובת שכר הלימוד במקום. ברט ואחיו המנוח, דיוויד, הקימו את התוכנית ללימודי יהדות באוניברסיטת ממפיס. הם תרמו ללמוין-אוון קולג׳ וגם לסאות׳ווסט טנסי קולג׳. הספריה המרכזית בקולג׳ קרויה על שמו של ברט בורנבלום. חבריו של מר בורנבלום אמרו שהייתה בו תשוקה לחינוך בגלל שהוא לא הצליח להשלים את לימודיו אחרי שנמלט מגרמניה הנאצית עם אחיו והגעתו לארה״ב ב-1938. הם הרוויחו את כספם ותרמו בנדיבות לחינוך כדי לאפשר לאחרים את ההזדמנות היכן שהם החמיצו. בשנת 2005 קתדרת בורנבלום הוקמה במחלקה ללימודי ארץ ישראל במכללה האקדמית כנרת.

מעוז 1995, לוח 62.1
ווייס ונצר תשנ"ז: לוח 4. באדיבות החברה לחקירת ארץ ישראל.

פעילויות הקתדרה כוללות סדנאות וכנסים מחקריים ופופולריים כאחד. לברט היה חזון חינוכי מיוחד באשר למימון פרויקטים מחקריים עבור המחלקה ללימודי ארץ ישראל ושילוב סטודנטים מהמחלקה במחקרים אלו. דבר זה קידם את המחקר האקדמי בזמן ובמקביל לחשיפת סטודנטים צעירים לעולם המחקר האקדמי. הנתינה והחזון של ברט התקיימה מעבר לקתדרה שאך הוקמה. היא סיפקה מלגות שנתיות לסטודנטים של המחלקה ללימודי ארץ ישראל, אשר במקביל ללימודיהם בתואר, למדו את מקצוע הוראת הדרך במכללה. ב-2015 נחנך קמפוס חדש למחלקה ללימודי ארץ ישראל, אשר כללה שחזור ושיפוץ של תחנת רכבת היסטורית חשובה מהתקופה העות׳מאנית, ונקראה על שמו של ברט. לצערנו, לאור בריאותו, ברט לא יכל לבקר בישראל בשנותיו האחרונות. מנהל קרן בורנבלום, אלווין גורדון, ובנו ברוך, הנציג של הקרן בישראל, הודיעו לברט על ההתפתחויות והפעילויות במחלקה ללימודי ארץ ישראל גם בנעשה בקתדרה וגם בהקשרים אחרים.

דילוג לתוכן